..przepisy w urzędzie..
Skargi i wnioski  
  Obywatel ma prawo składać petycje, wnioski i skargi w związku z działalnością urzędu.Może je składać we własnym imieniu, a także w imieniu innych osób, jeżeli uzyska na to ich zgodę. Petycje, skargi i wnioski można kierować w szczególności do organów państwowych (np. do ministra, wojewody) oraz do organów samorządu terytorialnego (np. do burmistrza, prezydenta miasta).  
 Podstawa prawna: art.63 Konstytucji oraz art.221 k.p.a.  

  Przedmiotem skargi może być w szczególności zaniedbanie lub nienależyte wykonywanie zadań przez właściwe organy albo przez ich pracowników, naruszenie praworządności lub słusznych interesów obywateli, a także przewlekłe lub biurokratyczne załatwianie spraw.  
 Podstawa prawna: art.227 k.p.a.  

  Pracownik organu państwowego, a także pracownik samorządowy, winny niewłaściwego i nieterminowego załatwiania skarg i wniosków, podlega odpowiedzialności porządkowej lub dyscyplinarnej albo innej odpowiedzialności przewidzianej w przepisach prawa.  
 Podstawa prawna: art.223*2 k.p.a.  

  Skargę należy skierować do właściwego organu. Przepisy szczegółowo określają, który organ powinien być adresatem skargi.  
  Zgodnie z art.229 k.p.a., jeżeli przepisy szczególne nie określają innych organów właściwych do rozpatrywania skarg, organem właściwym do rozpatrzenia skargi dotyczącej zadań lub działalności:  
1) rady gminy, rady powiatu i sejmiku województwa jest wojewoda, a w zakresie spraw  
finansowych- regionalna izba obrachunkowa,  
2) organów wykonawczych jednostek samorządu terytorialnego w sprawach należących do  
zadań zleconych z zakresu administracji rządowej jest wojewoda,  
3) zarządu gminy oraz wójta (burmistrza lub prezydenta miasta) i kierowników gminnych  
jednostek organizacyjnych, z wyjątkiem spraw określonych w pkt 2 jest rada gminy,  
4) zarządu powiatu oraz starosty, a także kierowników powiatowych służb, inspekcji , straży i  
innych jednostek organizacyjnych, z wyjątkiem spraw określonych w pkt 2 jest rada powiatu,  
5) zarządu i marszałka województwa, z wyjątkiem spraw określonych w pkt 2 jest sejmik  
województwa,  
6) wojewody w sprawach podlegających rozpatrzeniu według kodeksu jest właściwy minister,   
a w innych sprawach- Prezes Rady Ministrów,  
7) innego organu administracji rzadowej, organu przedsiebiorstwa państwowego lub innej  
państwowej jednostki organizacyjnej jest organ wyższego stopnia lub sprawujący bezpośredni  
nadzór,  
8) ministra jest Prezes Rady Ministrów,  
9) organu centralnego i jego kierownika jest organ, któremu on podlega.  

  Jeżeli skarga obywatela została skierowana do niewłaściwego organu, powinien on ustalić, który urząd jest właściwy do jej rozpatrzenia i niezwłocznie mu ja przekazać, albo poinformować obywatela, gdzie powinien swoją skargę skierować.  
 Podstawa prawna: art.231 k.p.a."Jeżeli organ, który otrzymał skargę, nie jest właściwy do jej rozpatrzenia, obowiazany jest niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie siedmiu dni, przekazać ją właściwemu organowi, zawiadamiając równoczesnie o tym skarżącego, albo wskazać mu właściwy organ".  
  Urząd właściwy do załatwienia skargi powinien ją rozpatrzyć bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w ciągu jednego miesiąca, a nastepnie zawiadomic skarżącego o sposobie załatwienia jego skargi.  
 Podstawa prawna: art.237*1 i 3 k.p.a.  
  
Wnioski moga dotyczyć w szczególności ulepszenia organizacji urzędu, usprawnienia pracy i zapobiegania nadużyciom, lepszego zaspakajania potrzeb ludności. Przepisy nie zawierają pełnego wykazu zagadnień, które mogą być objęte wnioskiem, a jedynie wskazanie kilku możliwych problemów.  
 Podstawa prawna: art.241 k.p.a.  

  Wnioski należy kierować do urzędów właściwych ze względu na ich przedmiot, a więc w szczególności do tych urzędów, których funkcjonowanie może być poprawione przy wykorzystaniu propozycji lub uwag zawartych w tych wnioskach.  
 Podstawa prawna: art.242 *1 k.p.a. 

  Jeżeli urząd, który otrzymał wniosek, nie jest właściwy do jego rozpatrzenia, obowiązany jest w ciągu siedmiu dni przekazać go włściwemu urzędowi, informując o tym wnioskodawcę.  
 Podstawa prawna: art.243 k.p.a.  

  Wnioskodawca może wnieść skargę, jeżeli jest niezadowolony ze sposobu załatwienia wniosku, a także jeżeli wniosek nie został załatwiony w terminie.  
 Podstawa prawna: art.246 k.p.a.